петък, 11 юни 2021 г.

Защото тук е всичко…

Знаем, че песните от вчера могат да се усещат по същия начин, както в днешния ден, така и в утрешния. А дали с еднакъв пулс, ще ви разкаже поетът Николай Колев, който не спира да пита колко струва надеждата.

Срещата ви с книгата на Николай Колев „Песни за вчера, днес и краткото ни утре“ (изд.“Многоточие“) не е случайна, както и срещите на „Многоточие“ с автори, избрали нас. Книгата е като прясно окосено поле, което ще пожелаете да прегърнете, защото тук е всичко. Аз го направих, не само защото песните от миналото на автора ме срещнаха с него и днес, а и защото книгата говори. Говори с гласа на мъдростта. Вече я чувате, нали? Няма как да не чуете живота.

Темите на стихотворенията, които са попили тук като пролетен дъжд, са разнородни – от далечното време, когато младостта е с ключе за мъдростта до надеждите на малкия смачкан човек на новия век.

Да, животът е това – декорите и сцената – различни, а действието предстои. И синьо е…

„Синьо е. До побъркване синьо.

До нежност…“

 

  Николай, за мен е радост да си мой гост в „Откровено за вас“ в „Многоточие“. Предстои да излезе от печат новата ти книга „Песни от вчера, днес и краткото ни утре“. Сега, когато лятото ни намига усмихнато и всичко някак изглежда като с още едно добавено колело на Надеждата… Колко струва надеждата?

НАДЕЖДАТА… Ех, Надеждата! Без нея сме за никъде. И всички живеем с нея. И добрите и лошите. И надарените и посредствените. И старите и младите. Надеждата няма цена! И не е случайно, че всички светли умове на човечеството се обръщат винаги към нея. И към Вярата и Любовта!

Ти пишеш от времето, когато аз съм се родила. Когато попадам на годините от това време, с които подписваш стихотворенията си, ме връщаш във време, в което не познавах още поезията. Не одобрявам датите, които автори поставят под стихотворения, но при теб е една чудна разходка към моето детство. Разкажи ни за преди „Тъканта на живота“ – предишната твоя книга, която съм щастлива, че имам в домашната си библиотека.

Нямах навършени 6 години, когато вече можех да чета. Четях си сам детски книжки. С приказки или стихотворения. Бил съм в трети или четвърти клас, когато моята сестра ми подари една малка книжка със стихотворения на Сергей Есенин. И се започна…

Както много от нас си имах тетрадка със стихотворения. Преписвах ги в нови тетрадки, добавях други… Просто в главата ми първо зазвучаваше мелодия, а текстът идваше сам. Изпращал съм до „Родна реч“ и „Средношколско знаме“. Имам по едно стихотворение, публикувано в тях. Но Поезията, моята поезия беше нещо не много важно за мен.

В средата на 90-те години, при една редовна сбирка за дегустация на домашно вино, директорът на КЦМ – доц. д-р инженер Никола Добрев предложи фирмата да финансира първата ми стихосбирка. Нарекох я „Милост за любовта“. Редактор беше Минко Танев, а художник Емил Марков. Изданието беше на Дружеството на пловдивските писатели. Имаше доста шум около нея. После дойдоха „Религия на чувствата“  и „Принц и клоун“. В „Тъканта на живота“ са избрани по-добрите стихотворения от първите три стихосбирки и последните до 2018 година.

Като читател, а и като твой редактор, останах с убеждението, че четеш много книги. В поезията ти дори присъстват известни имена на писатели, а и имена на художници, дори илюстрацията на корицата на книгата е картина на известен художник, специално нарисувана за теб. Присъстват в текстовете и всякакви градове и места от света. Към много от стихотворенията цитираш творби на Есхил, Менандър, Добри Жотев, дори и на Висоцки. Вдъхновението е навсякъде, но твоето сякаш идва от едно друго време. Така ли е?

Да, илюстрацията на книгата е нарисувана специално за корицата на новата ми книга, от известния български художник Иван Чакъров от гр.Пловдив. Той е много интересен живописец, а 50-тата си годишнина отбеляза с много интересна изложба „Лица“, селекция от творби, които е създавал през различни периоди, като доминираха портретите.

Наистина чета много. Имам система на четене. Редувам трилъри и кримки с класическа литература. До обяд се занимавам по двора. Кося тревата, поливам, пръскам асмите… Следобяд не работя. Шареното одеяло, диванчето и книжката. Напоследък – таблетката. И си се досетила правилно, Ива. Много от последните стихотворения са провокирани и вдъхновени от книгите. Телевизия почти не гледам.

   Признавам си, че стихотворението „Балада за старата къща“ ме трогна и просълзи. Навярно си го писал със сълзи на очите. Ето част от него:

…Мечтаехме си някога

с жена ми,

със тишината тук да остареем,

във къщата,

която пази

на детството ми

сладките копнежи.

Далеч от вируси,

бактерии, зарази,

да поживеем

в кротка нежност.

Тук, гдето децата ни

във светлите ѝ стаи,

на криеница

с баба си играха

и по заоблените хълмове

край селото,

глогинки, шипки,

трънки и къпини

си беряха…

Докъде стигат мечтите, Ники и всичко ли е в нашите ръце? Една къща може да бъде разрушена, продадена, а мечтанията, спомените, могат ли да се продадат и за колко?

И тук си усетила „Посланието“, Ива. Тъга… Докато дишам, ще живея със спомена. След мен… нищо. Или внуците ще се завърнат…

Я не верю судьбе… Разкажи ни повече за стихотворението, озаглавено така, с което стартира стихосбирката ти. И защо е първо, дори със заглавие на руски език? На кого според теб дава шанс Съдбата за нещо хубаво, или тя е предначертана?

Съдбата до голяма степен е в нашите ръце. Но големите събития, които диктуват начина ни на живот – не са. Най-хубавото е, че ние диктуваме, дали да живеем достойно или да се гърчим. По природа съм агностик. А причината, книгата да започва с това стихотворение, е доста прозаична. Беше първото ново след издаването на последната книга. Но донякъде е и символично!

Книгата си посвещаваш на пет жени, но и на много други, дори на (цитирам те) „една позната“. Как присъства жената в твоята поезия? Дори и на корицата.

Жената е Тайнство! Някъде бях писал:

„…шумящи чисти извори

на слънце и поезия.“

А каква е възрастта на здрача в Крумово?

„Възрастта на здрача“ в Крумово? Не знам, дали те разбирам правилно, Ива? Когато заживях в Крумово, още беше живо поколението на нашите баби и дядовци. От това поколение не остана никой. После поколението на нашите майки и бащи дойде в зоната на здрача. И от тях не остана почти никой. Отиде си една цяла епоха… Сега ние сме бабите и дядовците. И след нас животът няма да спре.

Има обаче едно стихотворение, което много ме развесели и е посветено на мен и съпруга ми Даниел, на „Многоточие“. Беше го написал хумористично след един наш литературен конкурс, но всеки път, като го чета, се смея много. Твоите читатели ще го намерят в книгата. Би ли написал „книга на смеха“. Казват, че смехът лекува. Навярно и поетите лекуват?

Баща ми, светла му памет, /отиде си ненавършил 44 години/ имаше ужасно чувство за хумор и беше неуморим зевзек. Навярно съм се метнал на него. И книгата, която пиша вече близо 68 години и в която живея, е Книгата на смеха. Обичам хората, когато се смеят. Дори когато им е тъжно.

Ще ме предизвикаш да си го чета в тъжни дни. А разстоянието от вчера до краткото утре е като мост – колкото е по-голяма възрастта ни, мостът е по-дълъг. А какво има след него и колко е дълъг пътят, никой не знае. Ти би ли искал да знаеш какво ще се случи в утрешния ден и какво би си пожелал на теб и всички хора?

Съгласен съм с теб. „Вчера“ с годините става все по-дълъг период. „Днес“ е само миг. А „Утре“ остава все по-малко. Какво ще се случи утре с мен – не мога да гадая. Живях достойно. Работих много. Пътувах много. Постигнах много. И това искам да пожелая на всички хора – достоен и осмислен живот! И не спирам да питам…


                                                         художник на корицата: Иван Чакъров

 

И не спирам да питам

И не спирам да питам

колко струва надеждата.

Колко струва

нарушеният ритъм

на сърцето ми,

когато те видя.

Самотата

всяка нощ,

с всеки нежен сън

ме прегръща.

Надеждата няма цена.

Болката – също.

 

 

Само в гръб

Само в гръб.

Косата.

Прическата.

Силуетът –

фино източен.

Пулсът лудо подскочи.

Не се обърна.

Не видях лицето.

Странен мускул е сърцето.

 

Имаш ли?

- Имаш ли

малко време за губене –

тя предложи.

- Хайде,

светът е за двама.

- Време имам достатъчно –

казах.

Любов за губене нямам.

 

 

Мълча

Мълча.

Дори се усмихвам.

Ситуацията,

меко казано –

грозна.

Само когато

нямам друг избор,

приемам нещата

на сериозно.

 

 Интервюто направи за вас Ивелина Цветкова - гл. редактор на ИК 'Многоточие"

Резултати от Трети национален литературен конкурс „Истински неща“ 2024 г.

  П Р О Т О К О Л Уважаеми участници, отваряме отново вратите на Трета творческа работилница „Истински неща“, за да обявим класирането. Конк...